برهان هدایت تقریر دیگری است از برهان نظم اما با تفاوتی اندک؛

برای روشن شدن این تفاوت به مثال زیر توجه کنید:

وارد خانه‌ای می‌شوید و در آن عروسک بسیار زیبایی را می‌بینید است. اگر کسی بگوید در این خانه هیچ انسانی رفت و آمد ندارد و اجزاء این عروسک مثلاً در اثر وزش باد خودبخود به هم وصل حتماً برای شما غیرقابل پذیرش خواهد بود و می‌گوئید: حتماً در این خانه انسانی رفت و آمد دارد زیرا نظم این عروسک نشان از وجود موجودی آگاه دارد.

حال فرض کنید که در مدّت توقّف شما در منزل این عروسک شروع به حرکت کند و نسبت به رفتارهای شما عکس‌العمل‌های معناداری بروز دهد. وقتی آن را صدا می‌کنید به سوی شما بیاید و یا به سمت چیزی که اشاره می‌کنید حرکت کند. آیا باز هم احتمال می‌دهید که این اتفاق خودبه‌خود باشد؟ یا می‌فهمید که حتماً این عروسک، عروسک خیمه‌شب‌بازی است و کسی با نخ هایش از راه دور آن را حرکت می‌دهد و یا رباتی است که توسط فردی برنامه‌ریزی شده؟!

استدلال اول در این مثال که با توجّه به ترکیب ثابت عروسک است، برهان نظم است و استدلال دوّم برهان هدایت.

در برهان هدایت ما از حرکت‌های متنوع و معنادار و منظم اشیاء پی به وجود موجودی در وراء آنها می‌بریم که آنها را تدبیر می‌کند. و به عبارت دیگر

برهان هدایت برهان «نظم رفتارها و حرکات معنادار» موجودات است.

در موارد زیادی نظم درونی اشیاء شاید تمام تردید‌های ما را برطرف نکند یا پی‌بردن به آن سخت باشد ولی رفتارهای هدفمند و معنادار آنها ما را راحت‌تر به مقصود می‌رساند.



مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

خيزش ملي در حمايت از کالاي ايراني محبوب فان چت روم شلوغ ايرانيان سیمانکاران فروشگاه جوان مد ⭐️گـــروهـ بـیــن المـللیـ مــحـــشــــن ⭐️ حرف آخر ، موسسه حرف آخر ، سایت حرف اخر پیکاسو هنر مطالب زیبایی را در فیس مد دنبال کنید! امنیت و شبکه فرامین